Ο πιο fit τυποσ στον κοσμο

Ο κορυφαίος αθλητής των CrossFit Games, Ben Smith, σου αποκαλύπτει μεγάλα μυστικά της προπόνησής του, για να βγουν στο φως XXL μυς που δεν φανταζόσουν ότι έκρυβες μέσα σου.
Κατηγορία:
Ημερομηνία δημοσίευσης:
28/3/2017

Εάν συναντήσεις τον πιο δυνατό άνθρωπο πάνω στη Γη στο σούπερ μάρκετ, θα μπορούσες εύκολα να τον μπερδέψεις με κάποιον που μόλις καθάρισε την αποθήκη ή με έναν καθηγητή μαθηματικών, ο οποίος το έχει γενικά με τη γυμναστική.

Ο Benn Smith, 25 ετών, είναι ένας από εμάς, τουλάχιστον στην όψη. Ζυγίζει περίπου 88 κιλά κι έχει σωματική διάπλαση, που θα μπορούσε να αποκτήσει όποιος καταπιάνεται με κάποια χειρωνακτική εργασία. Η αλήθεια, όμως, είναι εντελώς διαφορετική. Για την ακρίβεια, ο Smith ανακηρύχθηκε νικητής των CrossFit Games τον προηγούμενο χρόνο. Δηλαδή, για να καταλάβω, αυτός ο τύπος είναι ο πιο fit άνθρωπος στον κόσμο; Ναι, και είμαι έτοιμος να σου το αποδείξω με τη μαρτυρία μου. Είμαι με τον Smith στο γυμναστήριο CrossFit που έχει στη Βιρτζίνια. Ο Cole Swindell, γνωστός τραγουδιστής της κάντρι, βρίσκεται εκεί και τον κοιτάζει με έκπληξη να μένει για ώρα με μια μπάρα 170 κιλών στηριγμένη στην πλάτη του. Με μια τελείως ομαλή κίνηση λυγίζει τα γόνατά του και χαμηλώνει τους γλουτούς του μέχρι να φτάσουν στους αστραγάλους. Ο κορμός του παραμένει σταθερός. Μετά εκείνος επανέρχεται στην αρχική θέση, με μια κίνηση τόσο ρευστή και άψογη όπως η προηγούμενη.

Στη συνέχεια, εκτελεί δύο επιπλέον παρόμοιες επαναλήψεις και τοποθετεί και πάλι την μπάρα στην αρχική της θέση. Επαναλαμβάνει την ίδια κίνηση ανά 60’’ για 25’. Αυτό σημαίνει ότι ο Smith σηκώνει 8 τόνους στο διάστημα που κάνεις για να παρακολουθήσεις μόνο ένα επεισόδιο του Modern Family. Με λίγα λόγια, πρόκειται για ένα κατόρθωμα που φαντάζει αδύνατο για τους περισσότερους: ο τύπος που προπονείται μαζί του (έχει 18 κιλά περισσότερη μυϊκή μάζα από τον Smith και σηκώνει 140 στην μπάρα) καταλήγει άδειος από ενέργεια.

Ο Smith δεν ιδρώνει ούτε λαχανιάζει. Ελπίζω να τώρα να κατάλαβες: μιλάμε για ένα από τους πιο fit τύπους στον πλανήτη. 

Οι 40 άντρες που πληρούν τις προϋποθέσεις για να συμμετάσχουν στην τελική φάση των CrossFit Games είναι fit freaks. O καθένας απ’ αυτούς μπορεί να κάνει βαθιά καθίσματα και άρσεις θανάτου με 180 κιλά. Ειδικότεροι, οι περισσότεροι έχουν κολλήσει με το Fran, 45 έλξεις και 46 barbell thrusters (ρίψεις μπάρας) σε δυόμισι λεπτά ή λιγότερο. Με λίγα λόγια, προσπαθούν -και τις περισσότερες φορές το πετυχαίνουν- να ξεπεράσουν τα όριά τους. Καθένας από αυτούς διαθέτει έναν σπάνιο συνδυασμό εξωπραγματικών γονιδίων και απίστευτης θέλησης, αλλιώς δεν θα μπορούσε να αντέξει τη σκληρή προετοιμασία μέχρι τους αγώνες, όπου πρέπει να δίνει το παρών 3-5 φορές την ημέρα στο γυμναστήριο για αρκετούς μήνες. O Smith ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου των CrossFit Games στην έβδομη προσπάθειά του. Με ποιον τρόπο, λοιπόν, ο Smith κατάφερε να ξεπεράσει τους αντιπάλους του; Η απάντηση κρύβεται σε μια και μόνο λέξη: αποτελεσματικότητα. Ολα, φυσικά, ξεκινούν από τις αριστοτεχνικά εκτελεσμένες επαναλήψεις που αναφέραμε προηγουμένως.    

«Οσο καλύτερη είναι η στάση του σώματος και η τεχνική σου τόσο λιγότερη προσπάθεια χρειάζεται να καταβάλλεις σε κάθε επανάληψη» παρατηρεί ο Kelly Starrett, καθηγητής φυσικής αγωγής που εξειδικεύεται στο CrossFit.

«Κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης πρόκλησης, όπως τα CrossFit Games, η άρτια εκτέλεση των ασκήσεων μπορεί να σου δώσει τη νίκη» προσθέτει.

Σκέψου το, λοιπόν, κάπως έτσι: ολοκληρώνοντας σωστά τις επαναλήψεις σου μέχρι το τέλος, μοιάζει σαν να χρησιμοποιείς καύσιμα πολλών οκτανίων στο αυτοκίνητο. Κάθε επανάληψη απαιτεί λίγο περισσότερη δύναμη από την προηγούμενη, λιγοστεύοντας κάθε φορά τα αποθέματα καυσίμων στον οργανισμό σου. Ο Smith θεωρεί ότι, κατά τη διάρκεια των CrossFit Games, ήξερε ότι θα κέρδιζε, επειδή είχε κάνει σωστή διαχείριση δυνάμεων και δεν είχε αδειάσει όπως οι υπόλοιποι.

Η πραγματικότητα είναι πως όλοι αισθανόμασταν εξαντλημένοι, ψυχικά και σωματικά, μέχρι να φτάσει η στιγμή να αγωνιστούμε στον μεγάλο τελικό. «Ημουν σίγουρος ότι θα φτάσω μέχρι το φινάλε, καθώς είχα συνηθίσει τις σκληρές ημέρες από την προετοιμασία μου». Πάντως, το να διατηρείς σωστή τεχνική και στάση σώματος κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των ασκήσεων είναι σαν να βρίσκεσαι σε εξαιρετική αερόβια κατάσταση. Τη μια μέρα μπορεί να είσαι σε θέση να τρέξεις μαραθώνιο, αλλά αν κόψεις τις μεγάλες αποστάσεις, θα χάσεις σύντομα αυτήν την ικανότητα. Με παρόμοιο τρόπο λειτουργούν και οι μύες σου, οι οποίοι χάνουν τη δύναμή τους όταν παύεις να τους χρησιμοποιείς με σωστό τρόπο.

Γι’ αυτό, σε κάθε προπόνηση, ο Smith δίνει ό,τι έχει και δεν έχει, προκειμένου να μπορέσει να δικαιολογήσει τον τίτλο του κορυφαίου αθλητή CrossFit: καθίσματα, έλξεις, άρσεις με μεγάλη βάρη και μια σειρά απαιτητικών κινήσεων. Αν κάποιος διαθέτει περιορισμένο εύρος κίνησης κατά την εκτέλεση των ασκήσεων, τότε χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια (μέσα από συστηματική προπόνηση) για να αντιστρέψει το κλίμα. 

Βέβαια, εκτός από τα παραπάνω, υπάρχει κι άλλο ένα μυστικό συστατικό στη συνταγή της επιτυχίας του Smith: φροντίζει να περιβάλλεται από ανθρώπους που τον βοηθούν να γίνει καλύτερος. Πιο συγκεκριμένα, κάθε πρωί προπονείται με τους δύο νεότερους αδερφούς του, οι οποίοι είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικοί αθλητές του CrossFit. Επίσης, φροντίζει να απολαμβάνει το μεσημεριανό του -που αποτελείται μονάχα από βιολογικά προϊόντα- σε ένα συνοικιακό εστιατόριο. Στη συνέχεια, επιστρέφει στη βάση του για άλλες 2-3 προπονήσεις. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, συγγενείς και φίλοι περνούν από το ναό του Smith (aka το γυμναστήριο) με σκοπό είτε να του κάνουν παρέα είτε να παρακολουθήσουν μια προπόνησή του. Αν και δεν κρατάει τίποτα για εκείνον κατά τη διάρκεια της έντονης σωματικής προσπάθειας, ο Smith γνωρίζει καλά και πώς να αποφορτίζεται, γεγονός εξαιρετικά σημαντικό: ένας ήρεμος τρόπος ζωής σίγουρα ευνοεί στην απόκτηση καλής φυσικής κατάστασης. 

Για τους επαγγελματίες αθλητές που προπονούνται τακτικά και σε υψηλή ένταση, οι στρεσογόνοι παράγοντες -όπως οι ακαδημαϊκές εξετάσεις ή ένα deadline στη δουλειά- μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητες για τραυματισμό, υποστηρίζουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μιζούρι. Επίσης, άλλες πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι το άγχος μπορεί να επηρεάσει τη διαδικασία αποκατάστασης και μυϊκής ανάπτυξης στο ανθρώπινο σώμα. 

«Με λίγα λόγια, αν περιβάλλεσαι από θετική ενέργεια, τότε αυτομάτως αυξάνονται οι πιθανότητες να πετύχεις» αναφέρει ο Smith. Γι’ αυτό, καλό θα ήταν να προτιμήσεις δραστηριότητες που σε χαλαρώνουν, όπως συμμετοχή σε κάποια ομαδική δραστηριότητα (σπορ ή εκδρομή). Εκτός από αυτό, ακολούθησε τις τέσσερις δοκιμασμένες συμβουλές που θα βρεις παρακάτω, για να μεγιστοποιήσεις την αποτελεσματικότητά σου.

1. Βρες τη Fit Γωνιά σου
Ο κατάλληλος χώρος εκγύμνασης μπορεί να σου δώσει σπουδαίο κίνητρο και να σε βοηθήσει να αποκτήσεις συνέπεια, χαρακτηριστικό που χρειάζεσαι στη σωματική άσκηση. Σε περίπτωση που μένεις κοντά σε κάποιο γυμναστήριο CrossFit, δεν έχεις παρά να το επισκεφτείς για μια δοκιμή (αν δεν το έχεις ήδη κάνει). Αν αυτή η προοπτική δεν σε αφήνει ικανοποιημένο, αναζήτησε ένα μέρος, που να ταιριάζει με τα fitness -και όχι μόνο- γούστα σου. Μια καλή αρχή είναι να κάνεις μερικές δοκιμαστικές προπονήσεις σε τοπικά γυμναστήρια - δώσε έμφαση στα ομαδικά προγράμματα. Το φιλικό κλίμα και το αίσθημα συνεργασίας είναι δύο χαρακτηριστικά που θα εκτοξεύσουν τις επιδόσεις αλλά και την αγάπη σου για την άσκηση, γενικότερα. 

2. Χαμένος στην Ανάλυση
Οι συχνές παρατηρήσεις του γυμναστή από το σχολείο («μη λυγίζεις τη μέση σου» ή «σπρώξε προς τα πίσω τους γοφούς σου») φαίνεται ότι έχουν στοιχειώσει την προπόνησή σου μέχρι και σήμερα. Αυτό, φυσικά, σαμποτάρει την πρόοδο σου. Πιο συγκεκριμένα, όταν εστιάζεις μεμονωμένα σε κάθε ομάδα σώματος χωριστά, αντιμετωπίζεις μεγάλο κίνδυνο να αρχίσεις να υπεραναλύεις την άσκηση, κάτι που μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει. Η λύση; Φαντάσου ότι κάθε κίνησή σου αλληλοεπιδρά με το εξωτερικό περιβάλλον (η μπάρα σηκώνεται από το έδαφος, το παρκέ δέχεται λιγότερη πίεση, κ.ά.). Μ’ αυτόν τον τρόπο, η απόδοσή σου θα ανέβει κατακόρυφα, σύμφωνα με μελέτη στο Journal of Strength and Conditioning Research.

3. Χτίσε Σταθερό Κορμό
Eάν η ευκινησία του σώματος είναι το γιν, τότε η σταθερότητα είναι το γιανγκ. Πράγματι, τα άκρα σου χρειάζονται σταθερό κορμό, ο οποίος βοηθά να παράγουν δύναμη. Γι’ αυτό, φρόντισε να προσθέσεις σε κάθε προπόνησή σου 5 σετ των 10’’  από ισομετρικές ασκήσεις, όπως γέφυρα, πλάγια γέφυρα και εκτάσεις με αντίθετο χέρι-πόδι από θέση γέφυρας. Αυτές οι κινήσεις θα ενδυναμώσουν τον κορμό σου. Με αυτόν τον τρόπο θα κρατήσεις μακριά τις ενοχλήσεις στην πλάτη και θα βελτιώσεις τις επιδόσεις σου σε κάθε δραστηριότητα, υποστηρίζουν Καναδοί ερευνητές. Ψάχνεις για ακόμα πιο αποτελεσματική λύση; Τότε φρόντισε να παίρνεις αργές και βαθιές αναπνοές κατά τη διάρκεια των ασκήσεων.

4. Χαμήλωσε την Ενταση
Στο σώμα κάθε ανθρώπου υπάρχει κάποια περιοχή του σώματος που είναι υπερβολικά σφιγμένη. Βέβαια, σε περίπτωση που περνάς όλη την ημέρα στην καρέκλα του γραφείου, πιθανώς το πιάσιμο να αφορά τη πλειονότητα των μυών σου. Αυτό μπορεί να σαμποτάρει την απόδοσή σου σε κάθε φυσική δραστηριότητα. Ετσι, αν θες να δεις την αποτελεσματικότητα των κινήσεών σου να παίρνει την ανηφόρα, δεν έχεις παρά να αποβάλλεις την ένταση από πάνω σου. Η λύση είναι απλή: κάθε βράδυ που αράζεις μπροστά στην τηλεόραση και παρακολουθείς την αγαπημένη σου εκπομπή, επίλεξε μια μυϊκή ομάδα που αισθάνεσαι δύσκαμπτη -όπως γλουτοί, ισχία και ώμοι- και στη συνέχεια ρόλαρε πάνω τους ένα μπαλάκι του τένις  για διάστημα 10 λεπτών.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ MH

ΣΧΟΛΙΑ

vivlos300.gif