From Geek to Fit

Συνεντευξη με εναν επιστημονικο γυμναστη - Μεροσ 2ο

Συνέντευξη με το Φώτη Χατζηνικολάου - Μέρος 2ο
Κατηγορία:
Ημερομηνία δημοσίευσης:
9/2/2014

Δεύτερο μέρος της συνέντευξής μου με το Φώτη Χατζηνικολάου, έναν πρακτικό και επιστημονικό γυμναστή, blogger και fitness enthusiast. Μπορείτε να βρείτε το πρώτο μέρος εδώ.


Βασίλης: Ποια θεωρείς την καλύτερη “τάση της μόδας” αυτή τη στιγμή στο χώρο;

Φώτης: Χμ αν και είναι φρεσκο φρέσκο, θεωρώ ότι η καλύτερη τάση με τους επαγγελματίες του χώρου πλέον είναι να χρησιμοποιούμε πιο διεξοδικά θεραπεία trigger points με τους αθλούμενούς μας.

Πολλοί το έχουν χαρακτηρίσει σαν μασάζ για τους φτωχούς και ενώ δεν είναι όσο καλό όσο ένα μασάζ από έναν επαγγελματία, ο καθημερινός αθλούμενος μπορει να αποκομίσει υπερβολικά πολλά οφέλη από λίγο μασάζ σε μύες που τον ενοχλούν.

Το επίσης ενδιαφέρον είναι η ικανότητα με την θεραπεία trigger point να καταπραΰνουμε τον πόνο σε κάποιο σημείο στο σώμα μας, με το να κάνουμε μασαζ κάπου αλλού. Όλο αυτό βασίζεται σε κάτι γνωστό ως μυοπεριτονιακές γραμμές (myofascial lines) και στο εξωτερικό είναι κομμάτια εξαιρετικά μεγάλου ενδιαφέροντος από αποκατάσταση/θεραπεία μέχρι και αυξημένες επιδόσεις σε επαγγελματίες αθλητές

Β: Ποια θεωρείς τη χειρότερη;

Φ: Δεν υπάρχει καμία που να είναι χειρότερη, καθώς όλα είναι εργαλεία και είναι μετά στο χέρι του επαγγελματία πως θα τα χρησιμοποιήσει. Εδώ παίζει μεγάλο ρόλο η εκπαίδευσή του και ο κύκλος του για να μπορέσει να τον κρατήσει ενήμερο με εξελίξεις και να μην διαδίδει πράγματα που δεν ισχύουν.

Ένα κλασσικό παράδειγμα καλού εργαλείου που χρησιμοποιείται σε κακό πλαίσιο είναι το TRX για την προπόνηση ποδιών. Υπάρχουν πολλά οφέλη για την προπόνηση του πάνω σώματος και του κορμού με το TRX αλλά έχει ελάχιστα οφέλη όταν θέλει κάποιος (κυρίως κάποια) να προπονήσει πόδια, εκτός και αν κάνει 10 κιλά κάθισμα. Το πρόβλημα που ακολουθει με μια τέτοια δήλωση, είναι ο γυμναστής που κάνει ομαδικά TRX και βγάζει λεφτά από αυτό, είναι να μην επιτεθεί σε μια τέτοια δήλωση, αλλά να ρωτήσει γιατί ισχύει κάτι τέτοιο και να είναι έτοιμος να σκεφτεί κριτικά, να απαντήσει σοβαρά και να βελτιωθεί ώστε να δώσει ακόμα καλύτερα τις υπηρεσίες του.

Β: Ένα αμφιλεγόμενο θέμα στις μέρες μας είναι το crossfit. Ποια είναι η γνώμη σου γι’αυτό;

Φ: Αν θα ήθελα να κρατήσει κάτι ο αναγνώστης, είναι να πάψει να κράζει το Crossfit με το παραμικρό. Λάθη γίνονται όλη την ώρα και σε άλλες αθλητικές ασχολίες, απλά δεν δίνεται τόση σημασία. Όταν κάποιος προσπαθεί να ξεπεράσει τις δυνατότητές του, μπορεί να γίνει κάποιο ατύχημα ή μπορεί και να μην γίνει τίποτα. Οι προπονητές Crossfit δεν μπορούν να προβλέψουν τα πάντα, πόσο μάλλον εμείς που είμαστε εκτός κύκλου.

Το Crossfit επίσης έχει απίστευτη ενέργεια. Είναι η μαγεία των ομαδικών μαθημάτων σε αναβολικά. Υπάρχει κάτι πολύ ωραίο στο να υποστηρίζει ο ένας τον άλλο ενώ χρησιμοποιούν βάρη άνω των 3 κιλών.

Το πρόβλημα όμως μπορεί να ξεκινήσει με την πρώτη προπόνηση σε γυμναστήριο Crossfit. Αρχικά ο αθλούμενος πρέπει να αξιολογηθεί από τους γυμναστές και να δούνε τις δυνατότητές του με κάποιο σύστημα. Δεν μιλάω μόνο για καρδιαγγική υγεία και ιστορικό. Μιλάω για ασκήσεις όπου θα δώσουν μια ιδέα τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει ο αθλούμενος. Ενα καλό σύστημα αξιολόγησης είναι το Functional Movement Screen και πιστεύω όλοι μπορούν να μάθουν να το χρησιμοποιούν.

Το άλλο μου μεγάλο πρόβλημα είναι να βλέπω όλους τους αθλούμενους να πρέπει να κάνουν ακριβώς τα ίδια πράγματα, ανεξαρτήτου επιπέδου ή κατάστασης. Δεν γίνεται να βάζεις στο άτομο με περιορισμένη ωμική κινητικότητα να πρέπει να κάνει αρασέ, ή σε αυτόν με ενοχλήσεις κατά την κάμψη της μέσης να κάνει άρσεις θανάτου. Περισσότερη εξ ατομίκευση ενώ διατηρείται το κλίμα της ομάδας. Θέλει δουλειά αλλά θα έχει αποτελέσματα μακροπρόθεσμα.

Β: Τι θα ήθελες να έβλεπες περισσότερο στα γυμναστήρια και τι λιγότερο;

Φ: Θα ήθελα να έβλεπα περισσότερο ανθρώπους να κάνουν παραλλαγές καθίσματων, άρσεων θανάτου, στρατιωτικών πιέσεων, κάμψεων, έλξεων και λειτουργικό ζέσταμα ανάλογα με τις ανάγκες. Οι γυναικες θα ήθελα να κόψουν 1 ώρα ομαδικών την εβδομάδα και να κάνουν 2 μισάωρες προπονήσεις, μόνο με γέφυρες γλουτών μέχρι να φτάσουν να σηκώνουν 1.5 φορά το βάρος του σώματός τους για 10 επαναλήψεις.

Από την άλλη θα ήθελα να λιώσουμε τα Smith και να φτιάξουμε Power Racks με το μέταλλο. Θα ήθελα επίσης να βλέπω λιγότερα προγράμματα με μία μυϊκή ομάδα την ημέρα, επειδή ο γυμναστής βαριέται να ψαχτεί λίγο περισσότερο.

Β: Πώς βλέπεις να κινείται ο χώρος στα επόμενα χρόνια;

Φ: Προβλέπω να φτιάχονται περισσότερα training studios που θα δουλεύουν με group training. Πράγματα σαν το TRX και τα Kettlebells μπορούν να προσφέρουν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία μέσα από την μορφή ομαδικού και να δώσουν αποτελέσματα.

Εχουν γίνει καλές κινήσεις για να διαδοθεί το Δυναμικό Τρίαθλο (Powerlifting) στην Ελλάδα, οπότε σε λίγα χρόνια θα έχουμε άτομα που είναι και μεγαλόσωμα αλλά και δυνατά. Καλά το στήθος και δικέφαλοι με ένα set από six pack, αλλά και η δύναμη είναι πολύ χρήσιμη στην καθημερινότητα.

Κάτι τελευταίο που εύχομαι να γίνει, είναι να εκτιμήσει ο Έλληνας τα οφέλη της γυμναστικής. Δεν γίνεται να έχουμε όλες τις μόδες του εξωτερικού και να μην έχουμε την νούμερο ένα μόδα που βελτιώνει την ζωή μας κατά 100%

Β: Τέλος, πες μας κάποια πράγματα που δεν ξέρουμε

Φ: Δεδομένου ότι ασχολούμαι αρκετά με πόνος και ενοχλήσεις, θα ήθελα να δώσω μερικές γνωστές-άγνωστες συμβουλές σε 3 συχνά ενοχλημένες αρθρώσεις, με την ελπίδα να μην πρέπει ο κόσμος που θέλει να γυμναστεί, “απλά να ξεκουραστεί και να μην κάνει τίποτα”

Ώμος : Δώστε έμφαση σε ενεργοποίηση και εκγύμναση του κάτω τραπεζοειδή και στην δυναμική σταθερότητα του ώμου.

Μέση : Πολλά έχουν υποθεί για την μέση. Από κοιλιακούς/ραχιαίους που είναι πανάρχαιες, κακές αντιλήψεις σε σταθερότητα κορμού και μέχρι γλουτούς. Προτείνω να δώσετε έμφαση σε κινητικότητα ισχίων για να κινείστε καλά και να μην χρησιμοποιείτε την μέση σας στην καθημερινότητα.

Γόνατο : Μασάζ με κάποιο roller ή και τον πλάστη της μητέρας σας σε τετρακέφαλο, προσαγωγούς και λαγοκνημιαία ταινία. Επίσης, αρκετή εκγύμναση του μέσου γλουτιαίου, ξεχασμένο κομμάτι στην υγεία του γονάτου.


Ο Φώτης επίσης διατηρεί και το Souvlaki Fitness, ένα έξυπνο, αστείο και ενδιαφέρον blog πάνω στη γυμναστική, τη διατροφή και τη ζωή γύρω από την κίνηση και την υγεία. Το 1ο μέρος της συνέντευξής μας βρίσκεται εδώ!

 

Βασίλης Παϊρακταρίδης

Ο Βασίλης Παϊρακταρίδης είναι προγραμματιστής την ημέρα και fitness enthusiast το βράδυ. Περνάει την ώρα του διαβάζοντας βιβλία και έρευνες, ακούγοντας μουσική και σηκώνοντας βαριά πράγματα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ MH

ΣΧΟΛΙΑ

vivlos300.gif